Kaedah Kemahiran Membaca

Kemahiran membaca merupakan kemahiran asas bagi murid sekolah rendah. Berdasarkan kaedah ini pembelajaran kemahiran membaca murid berlaku secara berperingkat bermula dengan bunyi huruf digabungkan dengan nama huruf dan bentuk huruf Abd.


Kemahiran Membaca Pdf

Penekanan perlu juga diberikan pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan ilmu bahan sastera dan bukan sastera secara kritis.

Kaedah kemahiran membaca. Selepas itu kanak-kanak diajar mengenali huruf-huruf vokal a e i o u huruf-huruf konsonan dan diftong ai auoi. Bacaan juga merupakan satu langkah lanjutan dalam perkembangan pembelajaran bahasa dan memproses perkembangan yang diterima. Kebaikan kaedah pandang sebut Kesimpulannya melalui kaedah ini guru lebih mudah untuk mengajar murid-murid degan menggunakan kad-kad imbasan.

Kaedah ini merupakan kemahiran lisan asas untuk pembelajaran membaca dan menulis. A Membaca Perlahan Membaca secara perlahan tidak mementingkan jumlah bahan yang dibaca sebaliknya merujuk kepada latihan bagi meningkatkan kefasihan atau kefahaman dan untuk hiburan. Bunyi-bunyi huruf juga diperkenalkan pada.

Kaedah ini mementingkan kanak-kanak mengenal nama-nama huruf dari a z. Tahap Kemahiran Membaca. Tahap ini merupakan satu tempoh masa menyediakan murid untuk membacaPenyediaan dilakukan dengan memberi mereka pengalaman iaitu mengenal dan mengecam sebelum membaca hurufPada tahap ini aktiviti-aktiviti ketajaman penglihatan dan pendengaran ditingkatkan.

Kaedah pandang dan sebut tidak memerlukan kanak-kanak untuk mengeja atau membatangkan ejaan. Kaedah ini merupakan kaedah yang paling biasa digunakan dalam mengajar mengeja dan membaca perkataan. Kemahiran membaca kuat lebih menumpukan kepada kemahiran sebutan intonasi dan gaya membaca membaca berita.

Dengan itu kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti akan keberkesanan Portal Web AKSARA dalam meningkatkan potensi murid dalam kemahiran membaca dalam keadaan pembelajaran dan persekitaran yang santai dan menyeronokkan. Oleh itu guru hendaklah memperkemaskan diri dalam kemahiran menyampaikan pengajaran bacaan. Hal ini demikian kerana dalam membaca sesuatu petikan kita hanya perlu memberi perhatian kepada idea penting sesuatu perenggan untuk mendapatkan.

Contoh aktiviti bagi pengajaran kemahiran membaca adalah seperti yang berikut. Kemahiran membaca adalah lanjutan daripada kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Teknik tersebut merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian.

Guru harus menyedari bahawa murid. Kemahiran-kemahiran Asas Membaca Membaca adalah sebahagian daripada proses perhubungan. Membaca merupakan satu amalan yang seharusnya dipupuk sedari kecil malah ia adalah satu kemahiran yang seharusnya diasah dalam usaha memantapkan lagi tahap pembacaan.

Keupayaan membaca di kalangan kanak-kanak adalah berbeza-beza dan guru hendaklah memberi perhatian terhadap hakikat ini. Sabran dan Rahim Syam 1985 menerusi buku yang bertajuk Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu menyatakan bahawa kaedah abjad merupakan kaedah yang sering kali digunakan oleh guru dalam pengajaran kemahiran membaca di sekolah. Guru memainkan peranan penting dalam mengajar kanak-kanak kemahiran membaca.

Kemahiran kefahaman membaca di kalangan pelajar seterusnya membolehkan pelajar menguasai kemahiran kefahaman membaca dengan lebih baik. Manakala bacaan senyap merupakan kemahiran membaca untuk memaham dan juga kepantasan membaca petikan sesuatu bahan. Jenis kemahiran membaca yang berfokus kepada kaedah dan cara membaca sesuatu teks pula dijelaskan seperti yang berikut.

86 Kaedah Mengajar Kemahiran Membaca Awal Sekiranya guru ingin menjadikan proses pengajaran membaca sebagai landasan menanamkan tabiat gemar membaca guru perlulah membaca secara lantang kepada anak-anak murid setiap hari dengan sekurang. Kemahiran membaca sangat penting dikuasai oleh kanak-kanak kerana melalui pembacaan mereka dapat meningkatkan pencapaian mereka dalam pelajaran meluaskan pengetahuan mencari dan mengumpul maklumat-maklumat yang diperlukan dan lain-lain lagi. KEMAHIRAN MEMBACA KONSEP Kemahiran membaca merujuk kepada keupayaan murid membaca dengan sebutan intonasi jeda dan kelancaran yang betul dengan menggunakan pelbagai teknik bacaan.

Manakala bacaan senyap merupakan kemahiran membaca untuk memaham dan juga kepantasan membaca petikan sesuatu bahan. Kemahiran membaca ini membolehkan kita melakukan imbasan terhadap petikan yang dibaca dan mendapatkan maklumat ringkas tetapi menyeluruh dengan pantas mengenai sesuatu bahan atau maklumat. Apabila murid baru masuk ke tahun satu guru hendaklah mengenal pasti kebolehan dan keupayaan murid dalam kemahiran membaca.

Definisi dan Konsep Membaca. Ia merupakan satu aktiviti yang melibatkan pembelajaran sistem lambang bagi menentukan sesuatu bentuk pengalaman idea emosi dan perkara-perkara lain yang terdapat dalam persekitaran. Setelah itu murid membina suku kata dan seterusnya membina perkataan.

Kaedah ini diajar adalah bagi tujuan membolehkan pelajar memperkembang keempat-empat kemahiran bahasa iaitu Kemahiran mendengar Kemahiran bertutur Kemahiran menulis dan Kemahiran membaca. Kaedah mestilah tidak bercanggah dengan pendekatan yang telah dipilih. Kaedah SQ3R memerlukan keupayaan pembaca menggunakan mental secara optimum seterusnya menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir bertujuan memahami teks yang dibaca Yahya 2003.

Menurut Frank Smith 1971 dalam Zainal Kassan dan Suhaila Abdullah 2010 membaca adalah satu operasi psycholinousitic. Melalui pembacaan seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat diperolehi menerusi pengalaman-pengalaman biasa yang lain. Kaedah ini juga bermaksud belajar secara terus iaitu.

Kemahiran membaca kuat lebih menumpukan kepada kemahiran sebutan intonasi dan gaya membaca membaca berita. Guru perlu membuat ujian atau penilaian untuk menentukan tahap kebolehan membaca dalam kalangan murid berkenaan. Menghuraikan kaedah-kaedah mengajar kemahiran membaca bahasa Melayu 81 Pengenalan 82 Konsep Membaca 83 Tujuan Mengajar Kemahiran Membaca 84 Kesediaan Membaca 85 Bacaan Awal 86 Kaedah Mengajar Kemahiran Bacaan Awal 87 Kaedah Gabungan Bunyi Kata 88 Kaedah Lihat dan Sebut 89 Kaedah Abjad 810 Kefahaman Membaca RINGKASAN RUJUKAN 1.

Kaedah ini merupakan kaedah terpantas untuk mempelajari kemahiran membaca Rajah 2. Ini kerana membaca adalah satu amalan mulia yang dapat memberi manfaat kepada diri sendiri dan sepatutnya juga menjadi aktiviti harian. Kaedah Pengajaran Kemahiran Membaca Menurut Ishak Ramly 2006 kaedah bermaksud satu rancangan tentang apa yang akan dilaksanakan sesuai dengan situasi bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran.


Penilaian Kemahiran Membaca


LihatTutupKomentar