Kaedah Tanaman Koko

Jarak tanaman paling sesuai bagi tanaman pokok koko ialah 3m x 3m. Tanah Tanah yang paling sesuai untuk tanaman koko ialah tanah yang mempunyai struktur tanah liat.


Bio Add Baja Tanaman Hebat Dan Teknologi Pertama Di Dunia Testimoni Koko Youtube

Pokok yang lama perlu digantikan dengan kaedah penyediaan lubang yang betul.

Kaedah tanaman koko. Oleh itu kepadatan tanaman koko Dc adalah. Tanaman ini mula diperkenalkan secara meluas mulai akhir tahun 1970-an sebagai usaha untuk mempelbagaikan tanaman di sektor estet dan sektor pekebun kecil. Bagi tanaman tunggal kelapa lazimnya ia ditanam dalam corak segi tiga atau segi empat sama.

Corak segi tiga membolehkan lebih banyak pokok ditanam dan jarak tanaman bergantung pada varieti topografi dan pengurusan lain. Jenis bahan tanaman adalah dari jenis hibrid dan klon. I Buah-buah koko yang telah siap dituai akan dikumpulkan berhampiran dengan jalan ladang bagi memudahkan proses pengangkutan ke pusat memproses.

Sistem selingan kelapa bersama tanaman. Saiz yang lebih luas tetapi tidak terlalu dalam dengan sedikit pengubahsuaian sloping sides. 6 088-206 400 atau 6 088-234 472273474477 Faks.

Kaedah P enanaman Pokok Penyediaan lubang penanaman. Koko Theobroma cacao L merupakan tanaman komoditi yang menghasilkan buah dan biji koko yang mana akan melalui beberapa proses dan kemudian dijadikan produk berasaskan coklat. Terdapat juga jarak 61 x 3 m 20x10 dan 67 x 34 m.

Bahan tanaman dipilih dari pokok yang mempunyai ciri-ciri hasil yang tinggi biji yang bermutu kandungan lemak yang tinggi dalam biji dan daya tahan terhadap serangan penyakit dan perosak utama. Suhu maksimum yang sesuai adalah antara 30-320 C dan suhu minimum antara 18-210 C. Pembiakan tampang terdiri dari SEMULAJADI Sulur Rhizom Umbisi Bebawang Rayapan da sbagainya KERATAN Keratan akar Pucuk dan batang CANTUMAN Banyak jenis cantuman dan TUT.

Pengeluaran koko negara meningkat daripada. Ii Proses memecahkan buah koko dan mengasingkan biji koko daripada kulitnya. Malah kerajaan turut menyediakan geran RM8000 bagi tanaman koko dan sejajar dengan kedudukan Malaysia sebagai pengekport dan negara pengisar koko kelima terbesar dunia.

C Koko Koko merupakan barangan eksport pertanian yang ketiga penting selepas kelapa sawit dan getah. Selain itu juga ubi atau umbisi tersebut akan menyediakan zat pemakanan sementara anak benih masih kecil secara tidak langsung membantu anak benih yang masih kecil untuk tumbuh dengan lebih baik. Bagi kaedah tanaman ubi ini apa yang menarik adalah ubi atau umbisi tersebut boleh dikerat untuk menghasilkan lebih banyak anak benih.

Saya juga sudah mengarahkan pegawai saya untuk melihat tapak yang boleh dijadikan hub termasuk pusat coklat untuk orang datang melihat produk Malaysia dan akan dikembangkan. Selain itu tanaman getah merupakan tanaman kedua terbesar yang turut. Download to read offline.

Resolusi 1024 x 768. Malaysia adalah negara pengisar koko yang ketujuh terbesar di dunia selepas Belanda Cote dIvoire Indonesia Jerman Amerika Syarikat dan Ghana. Buku kawasan tekno agro Siti Mariyam.

Senarai Penyakit Pokok Koko Dewasa. Kaedah ini adalah bagi menggantikan aktiviti meracun secara manual di sawah padi. KOKO Theobroma cacao merupakan sejenis tanaman yang masih di tanam di Malaysia terutama di Sabah dan Pahang serta Perak dan Johor.

Koko merupakan tanaman komoditi keempat terbesar di Malaysia selepas kelapa sawit getah dan kayu kayan. Ekonomi - Komoditi Eksport Koko. Dc 100009 X 215 Dc 1481 pokokha Pengiraan dengan persamaan di atas perlu berasaskan tanaman selingan yang berbaris serta tanaman utama ditanam pada corak sebaris single row planting.

Senarai Penyakit Pokok Koko Muda. Kaedah menanam koko Download Now Download. 6 088 239 575253 037 Emel.

Keluasan tanaman koko di negara kita telah berkurang daripada 420300 hektar pada tahun 1990 kepada. Berdasarkan statistik LKM pada 1989 keluasan tanaman koko di Sabah mencecah 205260 hektar tetapi sejak 1990-an keluasan tanaman koko mula berkurang selepas koko digantikan dengan kelapa sawit. Kemarau tanaman koko masih boleh ditanam tetapi hasilnya berkurangan.

Salah satu daripada implikasinya ialah tahap pergantungan ekonomi terhadap eksport bijih timah dan getah telah berkurangan daripada kira-kira 70 peratus pada tahun 1957 kepada lebih kurang 25 peratus pada tahun 1980. Negeri Sarawak merupakan negeri yang mempunyai kawasan tanaman koko yang. Thesis saya pada tahun akhir dulu ialah kajian pembiakan tampang tanaman koko terpilih menggunakan kaedah keratin batangpucuk pada tahun 1982.

Ivory Coast merupakan pengeluar utama biji koko sebanyak 1238 juta mt setahun atau 345 dari jumlah dalam pengeluaran dunia. Pemulihan koko adalah penting dilakukan bagi pokok koko yang terlalu tua pokok yang terlalu lemah hasil yang rendah dan mudah diserang penyakit Pemulihan koko menggunakan bahan tanaman yang baik melalui cantuman baji sisi merupakan kaedah yang popular disebabkan peratus kejayaan yang tinggi hasil yang cepat dan kos yang murah. Penggunaan kaedah pengiraan dalam penyelidikan Kepadatan ditentukan oleh jarak serta corak oleh itu dalam.

Oct 11 2017 pada april 2017 lembaga kemajuan pertanian muda mada mengambil inisiatif memperkenalkan penggunaan pesawat drone untuk menyembur racun. Tanaman lain seperti kelapa sawit dan koko telah menjadi sumber pendapatan eksport yang penting. Jarak tanaman paling sesuai bagi tanaman pokok koko ialah 3m x 3m.

KOKO Theobroma cacao merupakan sejenis tanaman ladang yang penting di negara kita pada satu masa dulu dimana keluasan kawasan penanaman koko mencapai 123855 hektar pada tahun 1980 dan meningkat paling luas pada tahun 1984 seluas 414326 hektar tetapi kemudian menurun kepada 75299 pada tahun 2000. Pada tahun 2009 keluasan tanaman koko di Sabah cuma mewakili 7913 hektar. Lembaga Koko Malaysia Tingkat 5 6 dan 7 Wisma SEDCO Beg Berkunci 211 88999 Kota Kinabalu Sabah.

Hakcipta2014 Lembaga Koko Malaysia Paparan Terbaik. Sistem tanaman tunggal adalah kaedah penanaman menggunakan satu jenis tanaman sahaja. Oleh itu rekaan atau penyelarasan semula saiz lubang tanaman di perlukan.

Penanaman pokok yang terlalu. Koko atau nama saintifiknya Theobroma cacao merupakan antara buah yang berasal dari Amerika Selatan yang dibawa keluar oleh pendatang-pendatang Spanyol ke benua tersebutIa hari ini bukan sahaja menjadi antara tanaman penting dunia malah merupakan antara tanaman penting Indonesia Malaysia dan Filipina. Pada masa ini keluasan tanaman koko terus mengurang hanya.

Padankan proses pascatuai tanaman koko dengan maklumat di bawah dengan menulis P Q R atau S dalam petak yang disediakan.


Cara Menanam Koko Ciri Dan Keperluan Berkebun Hidup


LihatTutupKomentar